Lekarz rodzinny, zwany również lekarzem pierwszego kontaktu, jest przypisany do opieki nad konkretnymi pacjentami. Nie musi przyjmować Cię w rejonowej przychodni POZ – wybór placówki na terenie swojej miejscowości, do której będziesz się kierować w przypadku problemów zdrowotnych, należy do Ciebie. Usługi lekarza rodzinnego w ramach ubezpieczenia zdrowotnego świadczone są bezpłatnie.
Zmiana lekarza rodzinnego – przyczyny
Obowiązki pełnione przez lekarza rodzinnego to ważny element w łańcuchu ochrony zdrowia. Zadaniem specjalisty jest pierwszy kontakt z pacjentem i opieka nad nim w sytuacjach powszechnych infekcji, ale również, wtedy gdy pacjent cierpi na choroby przewlekłe. Na lekarzach pierwszego kontaktu spoczywa również obowiązek edukowania pacjentów w kwestiach profilaktyki zdrowotnej np. dostępnych szczepień i prowadzenia zdrowego trybu życia.
Lekarze rodzinni pomagają szybko zdiagnozować poważne choroby – to do nich jako pierwszych przychodzisz z niepokojącymi dolegliwościami. To właśnie lekarz rodzinny zleca w takich przypadkach szerszą diagnostykę i wypisuje skierowanie do lekarza specjalisty. Wybór odpowiedniego lekarza rodzinnego jest ważny z wielu względów – począwszy od praktyki w leczeniu pospolitych dolegliwości jak sezonowe infekcje po umiejętność właściwego i skutecznego rozpoznania pierwszych objawów poważnych chorób.
Zgodnie z obowiązującymi przepisami lekarza rodzinnego wybierasz samodzielnie. Możesz go również zmienić z różnych powodów. Pacjent w Polsce nie jest na całe życie przypisany do jednego lekarza rodzinnego – warto mieć to na uwadze.
Z naturalnych przyczyn lekarz rodzinny powinien przyjmować jak najbliżej Twojego miejsca zamieszkania. Jednak jeśli z osobistych powodów wolisz dojechać do przychodni, która znajduje się na przykład w innej dzielnicy – masz do tego prawo. Czy można zmienić lekarza rodzinnego ze względu na jakość świadczonych usług lub długie oczekiwanie na wizytę? Oczywiście, w większości przypadków deklaracja zmiany lekarza nie zmusza Cię do podania przyczyny, na podstawie której dokonujesz zmiany.
Prawo do zmiany lekarza, ale również pielęgniarki i położnej środowiskowej przysługuje każdemu bezpłatnie dwa razy do roku. Co nie znaczy, że co roku musisz dwukrotnie zmieniać medyka lub przychodnię. Możesz to zrobić, jeśli zajdzie taka konieczność i nie musisz podawać przyczyny.
Jak zmienić lekarza rodzinnego więcej niż dwa razy w ciągu roku kalendarzowego? Jest to możliwe, ale za opłatą lub bezpłatnie z ważnych przyczyn. Gdy przeprowadzasz się do innej miejscowości, bezpłatnie zostanie przeprowadzona zmiana lekarza rodzinnego. Deklaracja także nie będzie Cię nic kosztować. Te same zasady obowiązują również wtedy, gdy lekarz umrze lub przejdzie na emeryturę albo placówka POZ, w której przyjmował, zostanie zlikwidowana.
W ten sam sposób sytuacja wygląda, gdy chcesz zmienić pediatrę dla swojego dziecka. Dwukrotnie w roku kalendarzowym możesz tego dokonać bezpłatnie. Powyżej tej liczby zmiana możliwa będzie za opłatą. Bezpłatnie dostępne jest takie działanie, jak przeniesienie 18-latka od pediatry do lekarza rodzinnego zajmującego się opieką nad osobami dorosłymi.
Jak zmienić lekarza rodzinnego?
Prawo do wyboru i zmiany lekarza rodzinnego mają wyłącznie osoby ubezpieczone, czyli te, na które odprowadzane są comiesięczne składki zdrowotne do ZUS lub są ubezpieczone przy członku rodziny. Zmiana lekarza rodzinnego nie jest skomplikowanym procesem – nie musisz w tym celu składać podań w NFZ, wystarczy udać się do swojej przychodni lub skorzystać z Internetu.
Deklaracja zmiany lekarza rodzinnego dostępna jest w każdej przychodni. Jeśli chcesz wybrać inną placówkę niż dotychczas, aby zapisać się do nowego lekarza rodzinnego, wówczas udaj się do nowej placówki. Tam wypełniasz deklarację wyboru lekarza rodzinnego i pozostawiasz ją do dalszego procedowania. Nowa placówka ma obowiązek poinformować oddział NFZ oraz Twoją poprzednią przychodnię POZ o tym, że zmieniłeś lekarza rodzinnego. Automatycznie zostaniesz wypisany ze starej placówki i zaczniesz przynależeć do nowej, w której nastąpiła zmiana lekarza rodzinnego. Ile trwa ten proces? Zazwyczaj do tygodnia.
Pamiętaj, że Twoja dokumentacja medyczna musi zostać przeniesiona do nowej placówki. Poza Twoja historią leczenia, która znajduje się w systemie w wersji elektronicznej, jest również cała dokumentacja papierowa. Te dokumenty muszą bezpiecznie trafić do nowej przychodni. Trzeba pamiętać, że teczki zawierają dane osobowe wrażliwe, których ochrona jest bardzo rygorystyczna. Z tego względu muszą zostać zachowane wszelkie zasady bezpieczeństwa, których zastosowanie sprawia, że czas oczekiwania na korzystanie z usług nowej przychodni wynosi ok. 7 dni.
Pamiętaj, że w Polsce osoba ubezpieczona ma prawo skorzystania z podstawowej opieki zdrowotnej w dowolnej placówce. Jeśli więc przed upływem 7 dni będziesz potrzebował konsultacji z lekarzem, możesz udać się do innej lub nowej placówki (w tym przypadku może okazać się po prostu, że nie została zgromadzona cała Twoja dokumentacja, ale możesz skorzystać już z opieki lekarskiej).
Zmiana lekarza rodzinnego online również jest możliwa. Ta forma dokonania wyboru lekarza rodzinnego jest znacznie łatwiejsza od wizyty w przychodni. Po pierwsze nie musisz wychodzić z domu – deklaracja zmiany lekarz rodzinnego dostępna jest również w wersji elektronicznej.
Deklaracja zmiany lekarza rodzinnego – jak ją poprawnie wypełnić?
Do wypełnienia deklaracji papierowej potrzebujesz podstawowych danych osobowych jak adres, PESEL, imiona rodziców. Potrzebne będzie również nazwisko lekarza, którego wybrałeś oraz nazwa placówki, w której on przyjmuje. Papierowa deklaracja zmiany lekarza rodzinnego jest prostym dokumentem, który wypełnisz w kilka minut.
Żeby wybrać swojego lekarza POZ, położną POZ, pielęgniarkę POZ, należy:
- zalogować się na swoje Internetowe Konto Pacjenta,
- wejść w „Moje konto”,
- na dole strony, pod śródtytułem „Twoja Podstawowa Opieka Zdrowotna (POZ)”, znaleźć właściwą pozycję i kliknąć „Wypełnij deklarację”,
- po wybraniu placówki/przychodni trzeba wybrać lekarza, pielęgniarkę lub położną i zatwierdzić.
Podobnie postąpisz, jeśli wyboru dokonujesz za kogoś, czyli dziecko lub osobę, która upoważniła Cię (lub wynika to z obowiązków opieki nad dzieckiem) do działań na jej Internetowym Koncie Pacjenta. Różnicą jest tylko przejście przez „Uprawnienia”, jak zawsze, gdy dokonujesz czynności w obrębie konta podopiecznego.
Złożoną deklarację można anulować przez IKP, dopóki nie zostanie zaakceptowana przez przychodnię.
Informacja o Twojej decyzji zostanie przekazana do przychodni. Co zrobić, gdy zmiana lekarza nie zostanie zaakceptowana przez przychodnię? Taka sytuacja również może się zdarzyć, po tym, jak deklaracja zmiany lekarza rodzinnego zostanie wysłana. Trzeba wówczas skontaktować się z placówką – w rejestracji będą znać powód odrzucenia dokumentu.
Zmiana lekarza rodzinnego – podsumowanie
Wiesz już jak złożyć deklarację, by skutecznie zmienić lekarza rodzinnego. Kwestie zdrowia są bardzo ważne, a kontakt z lekarzem rodzinnym nie powinien być utrudniony. Zdajemy sobie sprawę z tego, że o ile poradnie medycyny rodzinnej są dostępne, a na wizytę nie trzeba czekać miesiącami, to umówienie wizyty u specjalisty w ramach NFZ może wiązać się już z długim oczekiwaniem. Dlatego stworzyliśmy pakiet ubezpieczeń LINK4 Mama i Tata, w ramach którego dzięki ubezpieczeniu Assistance Zdrowie możesz liczyć na pokrycie 50% kosztów konsultacji u wybranych lekarzy specjalistów. Sprawdź, jak szeroką ochronę przygotowaliśmy dla Ciebie i Twojej rodziny w ramach ubezpieczeń LINK4 Mama i Tata.
Szczegółowe informacje o produktach sprawdź w OWU Mama i OWU Dziecko dostępnych na www.link4mama.pl.